Tuesday, 13 November 2012

Selamat Menyambut Maal hijrah 1434


Salam buat semua. Saya ingin mengucapkan selamat menyambut maal hijrah buat semua kaum muslimin dan muslimat sekalian. semoga kita diberi petunjuk untuk memperbaiki segala kekurangan dan kesilapan yang telah kita lakukan. Saya memohon maaf andai kata ada komen2 ataupun artikel yang menyentuh mana-mana pihak.. Seseungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan Kurangya itu datang dari saya.. sekian

Monday, 12 November 2012

scary maze lawak tiada tandingannya


salam semua . hari ini terdetik untuk saya kongsikan bersama anda semua satu klip video yang amat best buat tantapan kita. .  Scary maze merupakan game puzzle yang amat menguji kesabaran dan tahap kepekaan kita terhadap halangannya.. apa-apapun hayati video ini ^_^


Friday, 9 November 2012

lagu-lagu rakyat masyarakat melayu



salam malam ini saya bercadang untuk menulis sedikit artikel mengenai lagu-lagu rakyat masyarakat melayu
yang telah dicadangkan oleh rakan saya sendiri iaitu : SHAH REZZA . Mungkin kita tidak pernah terfikir bahawa betapa pentingnya untuk kita mengenali seni warisan bangsa kita sendiri yang memunyai nilai seni yang tinggi serta pengajaran yang amat berguna buat kita.
diharap perkongsian ini memberi manfaat yang berguna untuk kita semua.


Masyarakat Melayu sememangnya terkenal dengan kepelbagaian seni irama dan lagu yang amat menggamitkan nostalgia. Kini di Wikipedia bahasa Melayu bertindak untuk mengetengahkan lagu-lagu rakyat yang terkenal yang acap kali diperdendangkan di Alam Melayu. Lagu-lagu rakyat ini mungkin mengalami sedikit asimilasi dari segi aturan liriknya, gaya nyanyiannya, dendangan lagu bersama dengan alat muzik serta cara penyampaiannya yang dipelbagaikan. Hal ini berlaku disebabkan perkembangan lagu-lagu rakyat masyarakat Melayu itu yang telah tersebar luas merentasi samudera dan pelbagai negara yang dipenuhi pelbagai ras-dan-rumpun-adat budaya. Lagu-lagu rakyat disini tidak seharusnya dilihat dalam konteks yang sempit dengan maksud, hanya sesebuah negara asal dimana sesuatu lagu rakyat itu mula tercipta sahaja berhak menjadi pemilik lagu tersebut, sebaliknya lihatnya pada sudut pandang yang positif, lagu-lagu rakyat masyarakat Melayu harus dikembangkan penggunaaanya dan diperkayai maksud tersirat dan keindahan bahasa kiasannya yang tinggi, agar dunia dapat mengetahui bahawa lagu-lagu rakyat ini mampu menyatu padukan suatu rumpun yang besar di Alam Melayu.

DEFINISI

Lagu rakyat masyarakat Melayu adalah lagu-lagu atau nyanyian yang berasal dari sesutu kawasan dalam Alam Melayu tidak kira kawasan itu terletak di negara IndonesiaMalaysiaSingapura,Brunei hatta dimana-mana pelusuk pulau terpencil di Nusantara sekalipun, dan merupakan lagu-lagu yang amat popular di kawasan tersebut. Biasanya lagu rakyat menceritakan perihal masyarakat, alam, haiwan, tumbuh-tumbuhan ataupun scenario semasa di kawasan tersebut. Lagu rakyat biasanya akan dinyanyikan semasa bermain, mendodikan anak, hiburan setelah penat membanting tulang dan juga semasa majlis-majlis keraian. Lagu-lagu rakyat juga dilihat amat suka didendangkan secara berkumpulan oleh anak-anak dara sunti dan kanak-kanak Melayu.

SENARAI LAGU_LAGU RAKYAT 


Antara lagu-lagu rakyat masyarakat Melayu yang popular sehingga kini adalah:
  1. Ala Canggung
  2. Ambil Madu Lebah
  3. Anak Ayam (lagu rakyat)
  4. Anak Itik Tok Wi
  5. Anak Ondeng (a.k.a Lagu Lembu Patah Tanduk)
  6. Ayam den lapeh
  7. Bapaku Pulang dari Kota
  8. Burung Kakak Tua (lagu rakyat)
  9. Can Mali Can
  10. Dadong
  11. Geylang Si Paku Geylang
  12. Hello Hello (lagu rakyat)
  13. Hijau (lagu rakyat)
  14. Inang rodat
  15. Jambatan Tamparuli
  16. Joget Tari Lenggang (a.k.a Joget Pahang)
  17. Jong Jong Inai
  18. Kenek Kenek Odeng
  19. Ketipang Payung
  20. Kurik Kundi
  21. Lemak manis (lagu rakyat)
  22. Lenggang Kangkung
  23. Menghilir di Sungai Pahang
  24. Pak Ketipak Ketipung
  25. Pak Pung Pak Mustafe
  26. Puteri Santubong
  27. Rasa Sayang
  28. Tepuk Amai-Amai
  29. Trek Tek Tek
  30. Tualang Tiga
  31. Ulek mayang,

petanda kiamat : benarkah 23,24 dan 25 .12. 2012 bumi akan bergelap?

Perkongsian saya pada kali ini adalah untuk ingatan kita semua...gempa bumi sudah berlaku di barat, di selatan dan bermacam-macam lagi . . ingat jika hal ini berlaku bersedialah, ketenangan amatlah diperlukan, saling berhubung antara satu sama lain, berdoa, dan terus berdoa. Beristirehatlah di rumah selama 3 hari tu

Pihak NASA menjangkakan akan berlaku fenomena bumi akan gelap selama 3 hari iaitu bermula pada 23, 24 dan 25 Disember 2012. Apakah ini satu bencana atau anugerah? Entah benar atau ke tidak hanyalah jangkaan manusia sahaja.



Para Saintis NASA menjangkakan perubahan alam semesta dengan kegelapan penuh pada bumi selama 3 hari bermula pada 23 Disember 2012 bukanlah akan berakhirnya usia dunia, tapi in

i adalah “Penyejajaran Alam Semesta“, di mana matahari dan bumi akan berada pada satu garis lurus untuk pertama kalinya. Bumi akan bertukar tempat dari dimensi ke 3 ke dimensi 0, lalu bertukar lagi ke dimensi ke 4.
Semasa proses pertukaran ini, seluruh alam akan menghadapi perubahan besar, dan kita akan melihat dunia yang baru (Dark of the Earth). Dunia gelap tanpa sinar, tanpa cahaya matahari.




Semasa kejadian ini berlaku, bersedialah, ketenangan amatlah diperlukan, saling berhubung antara satu sama lain, berdoa, dan terus berdoa. Beristirehatlah di rumah selama 3 hari tu
Banyak perbahasan tentang apa yang akan terjadi 3 hari tersebut tapi ramai yang tidak percaya. Gini je lah!, kita tunggu dan lihat je lah nanti pada 23, 24 dan 24 Disember 2012 tu, ni hanyalah jangkaan atau ramalan manusia je, tak pasti. Tapi kalau benar-benar terjadi, sekurang-kurang kita dah tahu dan bersedia menghadapi dunia baru selama 3 hari tu nanti.

Thursday, 8 November 2012

Myrightad jana RM 600 dengan tengok iklan sahaja


MyRightAd – FENOMENA TERBARU LIHAT IKLAN DAPAT KOMISEN. BARU LANCAR, JOM DAFTAR JADI YG TERAWAL!

Ini adalah ERA BARU MEDIUM PENGIKLANAN..
Komisen MINIMA USD2 untuk setiap laman web yang anda layari.
Ya, betul hanya untuk beberapa saat sahaja.
Ini adalah era baru medium pengiklanan,
Syarikat syarikat besar mahu menyampaikan berita terkini produk mereka terus kepada pelanggan,
dan semestinya pelanggan yang memang ada kuasa beli.
Income “Klik Iklan” Mingguan tanpa Bonus Tajaan & Bonus Pairing:Pakej USD 100 = Anda dapat USD 6 setiap minggu
KLIK DISINI UNTUK MENDAFTAR : posisi anda pilih sendiri LEFT ataupun RIGHT
Pakej USD 200 = Anda dapat USD 14 setiap minggu
Pakej USD 300 = Anda dapat USD 24 setiap minggu
Pakej USD 400 = Anda dapat USD 36 setiap minggu
Pakej USD 500 = Anda dapat USD 50 setiap minggu
(Income Mingguan anda adalah tetap dan akan dikreditkan ke terus ke akaun anda selepas anda klik iklan2 yg disediakan)
Bonus Tajaan (Referral Bonus) 10% daripada pakej downline anda
BONUS PAIRING
1kiri:1kanan Ratio, Setiap pair anda layak mendapat USD 10. Contoh pair anda 30:30, anda akan dibAyar USD300.

Tuesday, 6 November 2012

menang hadiah percuma di ULIKE.com


Salam Sejahtera.




ULike.com.my dilengkapi dengan program affiliate menawarkan hadiah percuma kepada anda. Hanya menyertai program percuma ULike.com.my, anda berpeluang mendapat hadiah hebat daripada cabutan bertuah yang dibuat oleh syarikat. 

Lagi besar anda membina rangkaian, lagi besar kemungkinan untuk anda menerima hadiah hebat daripada syarikat. Kerana apabila downline anda menerima hadiah, penaja juga turut terima hadiah yang sama. Program paling mudah untuk dipromosi kerana hadiah lumayan dan PERCUMA pula. 
Inilah program paling mudah untuk dipromosi dan paling mudah untuk disertai oleh rakan-rakan anda. 
Tugas anda hanya sampaikan kepada seramai mungkin mereka yang disekeliling anda. 
Mereka pasti join, jika mereka tahu... tiada modal, tiada risiko.

Untuk maklumat lanjut;
http://www.ULike.com.my/nurfaizuddin
http://www.ULike.com.my/nurfaizuddin
http://www.ULike.com.my/nurfaizuddin

Program bisnes online ini sungguh MUDAH. Cuma EMAIL atau letakkan di wall facebook link laman web anda kepada kawan2. Selainnya, kami buatkan untuk anda.

Anda juga di jemput menyertai kami dalam program hebat ULike.com.my, tuah ayam nampak dikaki, tuah anda siapa tahu?.

Terima kasih
---
MUHAMMAD NUR FAIZUDDIN BIN MOHD FUAD
Layari http://www.ULike.com.my/nurfaizuddin

Monday, 5 November 2012

impikasi kebebasan beragama MURTAD di Malaysia

berita terdahulu

salam . malam ni artikel yang bakal di tulis berunsurkan politik. bukan apa, saya berasa pelik atas kenyataan yang telah dikeluarkan oleh anak Dato  Seri Anuar IBrahim, Nurul Izzah yang mana mengatakan orang melayu bebas beragama. apa yang akan terjadi bila kaum melayu di Malaysia ini diberi peluang untuk memeluk agama lain. Ayuh rakan-rakan, kita renung-renungkan dan fikir kembali.. adakah pilihan kita ini betul atau pun sudah terpesong. . .  apabila POLITIK di diutamakan, Orang MELAYU boleh diMURTADKAN. . . 



IMPLIKASI JIKA MELAYU DIBERI KEBEBASAN BERAGAMA

Nampak & dengar terlalu kecil, tetapi implikasinya melampaui batas pemikiran kita…!

  1. Orang Islam dibenarkan meninggalkan Islam pada bila-bila masa sahaja, walaupun mengakui mereka adalah Melayu pada bangsanya. Ini bermakna Melayu di Malaysia bukan lagi terikat dengan agama Islam seperti yang telah digazetkan dalam perlembagaan.
  2. Apabila definisi "person" didefinisikan sebagai hak individu, maka agama Islam boleh ditafsirkan mengikut kefahaman individu sendiri tanpa ada undang-undang Islam yang boleh mengongkongnya;
  • Orang Islam boleh keluar-masuk Islam pada bila-bila masa.
  • Islam boleh diamalkan mengikut kefahaman sendiri sepenuhnya. 
  • Kesalahan syarie oleh seorang Muslim tidak boleh diambil tindakan disebabkan perundangan Syariah sudah tidak relevent.
    a.       Sebagai contoh, solat boleh dilakukan mengikut sedap hati mengikut rakaat solat yang difahami sendiri, puasa dalam Ramadhan boleh ditinggalkan apabila membuat deklarasi “bukan Islam” pada bulan itu tanpa boleh diambil tindakan.
    b.     Semua badan-badan Islam tidak relevant lagi dalam perundangan semasa, sebab hak mempraktikkan secara individu diperjuangkan.


    • Raja-raja Melayu hilang kuasa sebagai benteng & simbol agama.
    • Kanak-kanak apabila masuk umur 18 tahun, ibu bapa akan terus hilang kuasa untuk menetapkan agama dan fahaman mereka, dan tindakan boleh diambil ke atas ibu bapa yang memaksa anak mereka mengamalkan Islam.
    • Perukunan Islam pada dasar sudah tidak valid disebabkan tiada satu pun akta-akta berkaitan Islam contohnya Akta Solat, Akta Puasa, Akta Haji, Akta Zakat yang mengikat seseorang Muslim di dalam perlembagaan

Saturday, 3 November 2012

3 Cara Elak Ejakulasi Pramatang




Artikel kali ini hanyalah sebagai info buat kita sahaja. download percuma tips lain di :info hubungan seks.

Jika anda selalu mengalami ejakulasi pramatang ketika melakukan hubungan seks, anda jangan bersedih atau risau kerana ada jalan penyelesaian untuk anda. Ejakulasi pramatang terjadi bukanlah terjadi kerana anda tidak ada tenaga batin yang tinggi. Ia terjadi kerana anda kurang ilmu untuk mengatasinya. Berikut saya tunjukkan anda tiga cara untuk hentikan situasi ejakulasi pramatang yang menganggu anda.

Cara pertama: Kawal nafsu yang membuak–buak.

Anda mengalami ejakulasi pramatang kerana anda terlalu fokus untuk keluarkan air mani anda berbanding menikmat hubungan seks. Jadi, apabila anda mengadakan hubungan seks dengan isteri, anda fokus untuk puaskan pasangan anda. Melalui ini, anda boleh alihkan perhatian minda anda untuk alami orgasm sahaja.

Apabila nafsu anda tidak lagi terkawal dan isteri anda pula belum datang inzalnya, anda tarik zakar anda dahulu dan tahan ia dari mengeluarkan air mani. Sambil itu, anda teruskan rangasangan terhadap isteri anda. Apabila anda sudah boleh kawal, anda masukkan kembali zakar dan teruskan dayungan.

Cara kedua: Tenang dan relaks.

Jangan terlalu gelojoh dan gelabah ketika melakukan hubungan seks. Tenangkan diri dan nikmati hubungan seks yang anda sedang jalani itu dengan sebaik–baiknya. Terapkan perasaan cinta dan sayang pada isteri anda  pada setiap sentuhan dan ciuman yang anda lakukan. Apabila anda tenang, anda pasti tidak akan alami ejakulasi pramatang.

Cara ketiga: Mengaku kelemahan diri.

Anda perlu akui anda ada masalah untuk kawal ejakulasi. Dari pengakuan ini, minda anda akan lebih terbuka untuk menerima ilmu dari luar. Jadi, anda boleh belajar elakkan ejakulasi pramatang dengan lebih santai dan tenang.

Untuk teknik mengatasi ejakulasi pramatang yang lebih 'advance' download ebook bagaimana untuk bertahan lama dalam hubungan seks bersama isteri di info hubungan seks. Percuma sahaja.
VISIT HERE TO DOWNLOAD :info hubungan seks.

alat muzik pensol



PENGENALAN PENSOL

Pensol atau seruling hidung dimainkan oleh Hala iaitu pemain
Pengsol
dimainkan sebagai muzik melodi intro, bridge dan penamat.
Alat lain dalam sewang ialah rebana, Crep (gitar buluh bertali 2), gong dan
Genggong Julak atau melodi yang dinyanyikan oleh hala’ dikatakan diilhamkan melalui
mimpi. Julak ini dinyanyikan untuk memanggil gunik hadir dalam majlis.
Hala’ yang telah dirasuk oleh gunik dikesan dengan perubahan karektor atau
suaranya yang berubah

CARA DIMAINKAN

Pemain pensol tersebut iaitu ’Hala’ akan
menyumbat sebelah lubang hidung menggunakan daun atau cebisan kain
manaka sebelah lagi lubang hidung digunakan untuk meniup pensol.

KONSEP MUZIK  

Sepanjang tarian sewang akan diiringi oleh muzik dari centung dan jika ada
alat muzik gong, crep, rebana dan genggong. Format / bentuk seksyen seksyen muzik sewang
Secara keseluruhannya, hanya satu pola irama permainan muzik centung
dalam muzik itu, iaituMuzik sewang dimainkan dalam meter 4/4, Tempo sederhana
bagi muzik perubatan dan tempo lebih cepat bagimuzik persembahan.
Melodi yang dimainkan adalah melodi yang diulangulang (yang diilhamkanmelalui mimpi)
Melodinya seolah-olah tidak begitupenting. Walau pun tidak begitu jelas, terdapat sedikit
Persamaan melodi dengan penggunaan skel minor pentatonic digunakan sebagai asas melodi.
Tekstur sewang ialah monofonik iaitu satu melodi (samada dari pensol atau
julak) diiringi oleh rentak kekal dari alat kombinasi alat muzik centung (juga
lain-lain alat muzik jika ada


LAGU YANG DIMAINKAN

•         Kok Gagek (Mari Cepat)
•         Seribu Ampun
•         Panas Siang
•         Joget
•         Amek Tolong Jar (Emak Tolong Kami)
•         Ken Anuk (Si Anu)
•         Tok Kenah (Tiada Beristeri)
•         Pusing Tamuk Tawin (Keliling Sejambak Bunga)
•         Amai Gabet (Jangan Tidur)
•         Sir (Kira)
•         Bek Yok (Ayah yang Mempunyai Anak Sulung Lelaki)
•         Ceri’t (Panggil)
•         Ruwang Ruwet (Ruwang Ruwet)
•         Bah Bai Bai (Pakcik)
•         Bunga Alam Ye (Puteri Gunung)
•         Puteri Raja (Puteri Raja)
•         Bula (Bola)
•         Guruk Abek (Guru Ayah)

buildrich investment



Buildrich adalh satu investment trrbaru yg sedang mendapat tempat hari ini.buildrich sebuah syarikat yg dilesenkan untuk menjalankan aktiviti cari gali emas di tanah merah kelantan.hari ini syarikat buka peluang kpd org ramai untuk melabur dlm aktiviti cari gali emas ini dengan menawarkan pulangan (roi) amat menarik dan lumayan.dengan pakej serendah usd500 (rm1750) kita sudah boleh bermula untuk jana pendapatan lumayan di buildrich..Pakej modal:
Usd500 dapat return roi 2% sehari
Usd1,000 dapat return roi 2.5% sehari
Usd3,000 dapat return roi 3.0% sehari
Usd5,000 dapatn return roi 3.0% sehari
*roi ini dibayar termasuk juga hari sabtu dan ahad serta cuti umum.
Fakta menarik tentang buildrich ini antaranya ialah:
1.syarikat bertaraf BERHAD yang diberi lesen utnuk cari gali emas di tanah merah kelantan.mempunyai lesen SSM untuk jalankan perniagaan ini.
2. Mempunyai surat kuasa dan aggreement yg sah dan jelas ttg kawasan perlombongan emas yg diusahakan.bukan cakap atas kertas sahaja.boleh pergi site visit utk lihat kawasan perlombongan yg sedang dlm peringkat pemasangan perlatan dan jentera.
3.syarikat berpejabat di malaysia.kita boleh datang jumpa,bincang dan lihat sendiri pejabat.bukan spt investment yg lain opis di luar negara yg sukar ditentukan kesahihan kewujudan syarikat tersebut..entah iya wujud, ntah ya tidak kita tak dapat pastikan.
4.modal yg rendah utk mulakan investment.min usd500 dan maksimum usd5000 untuk setiap akaun.boleh buka seberapa banyak akaun yang mampu.
5. Bonus atau dividen dibayar setiap hari walaupun hari cuti umum.keuntungan dlm masa yg singkat sahaja.bonus yang terkumpul dalam e-wallet boleh diredeem point untuk emas bar 5gram, 10gram,50gram dan 100gram.
6.keuntungan yg diberi adalah berpatutan dan munasabah.tidak melampau dan tinggi.dividen antara 2.0%-3.00% sehari bergantung kpd pakej modal kita.
7.dividen mudah dicairkan.nonus yg kita dpt boleh ditransfer ke bank min usd200 dgn rate 2.80 atau boleh juga dividen ditransferkan kpd ahli utk aktifkan akaun mereka atau blh jual kpd upline dgn kadar 3.2
Jika berminat boleh. tinggalkan komen di bawah ini beserta LINK akaun FB anda, dan jangan lupa untuk LIKE FB fanpage di sebelah kanan k. untuk saya trace siapa yang berminat. sekian

alat muzik kulintangan




PENGENALAN DAN SEJARAH  KULINTANGAN

Kulintangan merupakan alat muzik tradisional yang terdapat di negeri Sabah DiBawah Bayu. Selain itu, alat muzik ini juga seakan-akan gamelan. Di Sabah, alat muzik kulintangan ini berada di daerah Semporna di mana alat muzik ini dimainkan oleh sesetengah kaum sahaja iaitu kaum Suluk dan Bajau. Alat Muzik Kulintangan ini sering dimainkan dalam majlis-majlis keraian seperti majlis perkahwinan,khatam al-quran, adat bercukur rambut, berkhatan dan kenduri-kendara yang lain.

ALAT MUZIK KULINTANGAN

Pada zaman dahulu, alat muzik Kulintangan ini diperbuat daripada logam tembaga dan kayu yang kini semakin sukar ditemui, kalau ada, harganya mungkin telah melambung berpuluh kali ganda dari harga dahulu. Sebagai alternatif kepada keperluan logam tembaga yang semakin sukar didapati ini, maka logam yang digunakan dalam pembuatan kulintangan telah di tukar kepada besi.Antara besi yang digunakan adalah
M15,M16 dan besi tangki 48.
Lazimnya,Kulintangan diiringi oleh gong yang biasanya diperbuat daripada besi M21. Muzik yang dihasilkan oleh Kulintangan bersama paduan bunyi alat muzik lain dikenali sebagai muzik bertindik. Terdapat dua muzik bertindik yang popular iaitu Pukulan Tidung dan Pukulan Kedidi.
Alat-alat muzik lain seperti dua buah gong, sebuah canang dan sebuah gendang sering dimainkan bersama Kulintangan.


FUNGSI KULINTANGAN DALAM MASYARAKAT

Seperti yang kita tahu, Alat muzik kulintangan ini dimainkan sewaktu majlis-majlis keraian. Fungsinya adalah untuk memeriahkan majlis dan menghiburkan para tetamu yang datang ke majlis tersebut. Selain itu juga, alat muzik ini juga berfungsi sebagai medium untuk mengajar pembelajaran alat muzik ini.

<

Friday, 2 November 2012

remaja dan seks



Masalah seksual remaja dekad ini sudah menjadi satu perkara yang amat membimbangkan. Lebih membimbangkan remaja kini terlibat dengan salah laku seksual seawal usia 11 tahun. Justeru, artikel ini dilaksanakan bertujuan mengenal pasti sama ada remaja perempuan dan lelaki cenderung melakukan hubungan seks di atas dasar cinta atau nafsu.Artikel ini hanyalah pandangan saya mengenai remaja pada hari ini.

Memang seks amat diperlukan dalam kehidupan kita sebagai manusia. Itu merupakan fitrah hidup. Tetapi pada hari ini saya ingin membincangkan bersama anda mengenai ' REMAJA & SEKS'. Seperti yang kita tahu, pada hari ini , berita mengenai seks acap kali memenuhi dada-dada akhbar . Sekaligus menjadikan topik ini hangat untuk diberi perhatian.

Permasalahan yang berlaku sekarang adalah remaja melakukan seks atas dasar cinta atau nafsu. Pada saya, ianya melibatkan kedua-duanya sekali tetapi ada juga sebilangan mereka melakukan seks adalah atas dasar nafsu sahaja . Ini kerana dalam alam remaja inilah mereka memiliki naluri ingin tahu yang sangat kuat sehingga berani melakukan aksi-aksi ranjang sedemikian. Walaupun sering di nasihati bahawa hubungan kelamin sebelum nikah itu adalah haram , tetapi dorongan nafsu yang kuat tidak mampu menahan godaan tersebut. 



Dalam situasi ini, kita tidak boleh menyalahkan sebelah pihak sahaja, tetapi wajar menyalahkan kedua-dua belah pihak iaitu : teman lelaki & wanita itu sendiri. Pokok tidak akan bergoyang jika tiada angin, bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Lelaki amat mahir dalam tugas pujuk rayu manakala perempuan akan lemah jika terus digoda dan digoda.

Selain itu , antara faktor dominan yang menyumbang kepada masalah ini adalah kemudahan mengakses ke laman web porno dan sebagainya. Di sini saya ingin menyatakan bahawa semakin tinggi tahap teknologi semakin banyak kebaikan dan keburukan yang kita terima. Ia juga bergantung pada diri kita sendiri dalam penggunaan teknologi. Laman web lucah ini akan memaparkan gambar-gambar, video yang memperlihatkan aksi-aksi yang memberahikan penontonnya.

Jadi  apa pula pendapat anda mengenai 'REMAJA DAN SEKS'. saya harap anda dapat berkongsi input dalam situasi ini unuk kebergunaan kita bersama. sekian

alat muzik sompoton


sompoton

PENGENALAN SOMPOTON


Alat muzik Sompoton ini dimainkan oleh Suku kaum Dusun Kadazan yang berada di pedalaman.Alat muzik ini merupakan alat organ mouth yang dikategorikan sebagai alat muzik erofon.

SEJARAH ASAL-USUL

Alat muzik ini berasal dari Kampung Tikolod,daerah Tambunan di negeri Sabah.Alat muzik ini dipercayai berasal dari asia tenggara.Alat muzik ini juga merupakan alat muzik terawal yang menghasilkan harmoni iaitu muzik polifonik.Sompotan ini hampir-hampir menyerupai engkerurai di negeri Sarawak.

BENTUK

Ia terdiri daripada 8 batang buluh yang diikat dengan rapi seperti bentuk rakit dan diselit masuk ke dalam labu(koburu).Batang buluh itu dikukuhkan dengan menggunakan lilin lebah.Sompoton ini disusun dalam dua barisan yang dimana satu baris mengandungi empat batang.Sompoton juga mempunyai rid pada semua batang buluh dan terdapat tiga lubang jari pada alat muzik ini.


CARA PERMAINAN

Untuk membunyikan sompoton ini,lubang jari harus ditutup untuk menghentikan bunyi,tutup lubang atas keempat-empat buluh pendek.Salah satu batang buluh yang panjang tidak menghasilkan bunyi dengan memastikan ikatan buluh tersebut tidak bergerak.Terdapat tiga cara asas memegang.
1.berdiri-dipegang tegak/menyendeng kea rah kanan pemuzik
2.baring-bahagian panjang disandar pada bahu kiri
3.duduk-buluh panjang diatas peha.

CIRI-CIRI MUZIK

-Dimainkan untuk mengiringi tarian magarang
-Melodi berasaskan skel pentatonic
-Jeda harmonic jeda8 dan ke4

FUNGSI

Dimainkan semasa perhimpunan
Menghasilkan muzik solo untuk hiburan dan untuk mengiringi sinding(vocal).

alat muzik sarawak sape



PENGENALAN SAPE

Alat muzik Sape ini adalah alat muzik kaum orang asli yang tinggal di pendalaman .Sape mempunyai empat utas tali. Pada masa dahulu, tali-tali sape diperbuat daripada rotan yang diraut halus. Kini, dawai-dawai halus pula digunakan sebagai tali sape kerana lebih mudah diperolehi dan bunyinya lebih mantap. Diperbuat daripada kayu. Badan sape berbentuk bujur dan panjang. Bahagian muka sape rata sahaja manakala bahagian belakang sape pula ditebuk sebagai kotak bunyi. Sape dimainkan dengan cara meribanya seperti gambus. Tali sape dipetik menggunakan jari. Kemudian jari tangan yang satu lagi menekan tali-tali pada batangnya. Melodi hanya dimainkan oleh satu tali sahaja. Tali yang tiga hanya menghasilkan dengung. Sape dimainkan untuk hiburan, mengiringi upacara berubat dan mengiringi persembahan tarian tradisional seperti ngajat.
Sape diukir daripada sebatang blok kayu dengan menggunakan alatan  moden dan panjangnya boleh mencecah sehingga hampir satu meter.  Pada mulanya sape adalah alat muzik yang agak terhad fungsinya kerana sifatnya yang mempunyai dua tali dan dengan hanya tiga fret.

FUNGSI

Penggunaannya pada masa terdebut adalah sangat adalah terhad untuk majlis khas ritual sebagai muzik yang mampu membuat seolah seseorang itu dipukau atau tidak sedar diri.
Walau bagaimanapun, kini pada zaman ini, sape telah mengalami revolusi secara berperingkat menjadi instrument muzik untuk mengiringi penari atau juga sebagai satu bentuk hiburan.  Hari ini, instrument tiga, empat dan lima tali digunakan, dengan laras nada melebihi tiga octave. .

SEJARAH SAPE

Alat muzik sape ini merupak satu alat muzik tradisional yang telah diperkenalkan oleh masyarakat orang asli di Negara kita ini. Pada masa dahulu, tali-tali sape diperbuat daripada rotan yang diraut halus. Kini, dawai-dawai halus pula digunakan sebagai tali sape kerana lebih mudah diperolehi dan bunyinya lebih mantap. Diperbuat daripada kayu. Badan sape berbentuk bujur dan panjang. Bahagian muka sape rata sahaja manakala bahagian belakang sape pula ditebuk sebagai kotak bunyi. Sape dimainkan dengan cara meribanya seperti gambus. Tali sape dipetik menggunakan jari. Kemudian jari tangan yang satu lagi menekan tali-tali pada batangnya. Melodi hanya dimainkan oleh satu tali sahaja. Tali yang tiga hanya menghasilkan dengung.
Sape ini amat popular dimainkan bagi suku kaum Kayan dan juga Kenyah.ianya telah digunakan dalam majlis tari-menari sebagai contohnyatarian ‘Datun Julud’ dan Ngajat

CIRI-CIRI MUZIK SAPE

Bentuk homofoni iaitu melodi\dron.

‘TUNING’ BAGI TALI SAPE

Alat muzik sape ini juga mempunyai tunenya yang sama seperti gitar tetapi keunikkan sape ini adalah ianya boleh ditune mengikut kord.Maklumat ini saya telah saya perolehi daripada seorang pembuat Sape di Sarawak.Ianya boleh ditune mengikut lagu yang hendak dimainka


Tali pertama adalah f#
Tali kedua adalah  D
Tali ketiga adalah A
Tali keempat pula adalah  D
Ini adalah Tune Sape dalam nada D major.

CARA BERMAIN SAPE

Alat muzik sape ini dimainkan same seperti kita bermain gitar mahupun gambus.Tetapi,Sape ini tidak menggunakan picktrum tetapi hanya menggunakan ibu jari dan jari jemaro yang lain.Ianya dimainkan dengan melakukan strumming pada beat yang pertama dan seterusnya akan memainkan melodi pada tali yang pertama.Melodi boleh dimainkan sehingga ke bahagian paling dalam badan sape tersebut.

TEKSTUR

Apabila sape dimainkan dengan jatung Utung
-Satu sape akan menghasilkan dron\ostinato.Manakala sape yang kedua dan jatung utang akan memainkan melodi.Apabila begini,ia akan menjadi elodi kepada heterefonik(melodi yang sama tetapi telah menghasilkan variasi yang berbeza)


TOKOH

Tokoh bagi alat muzik sape ini ialah
-Jerry Kamitt
-Tasau Padan

SEJARAH TOKOH SAPE

Tasau Padan merupakan seorang lelaki berketurunan kaum Kenyah.Beliau telah meninggal dunia pada 29 Ogos 1996.Beliau juga merupakan seorang pemain sape yang terkenal di Sarawak.Beliau juga mempunyai banyak bakat.Antaranya ialah seorang penari,’craftsman’,pembuat instrument,pemain muzik,penari(warrior dancer)dan Carver.
Selain itu,beliau juda telah dijemput untuk membuat persembahan sape,tarian etnik  bagi  Sarawak ke England dan Australia.Beliau juga dianggap warisan.Selain itu,satu badan NGO telah menubuhkan tabung dengan nama beliau.

REPERTOIRE

Antara lagu-lagu yang dimainkan dalam alat muzik sape adalah seperti berikut:
1.Sambe Main Balon
2.Jempen Letoh
3.Kabun Kelewah
4.Nau-Hu.

menahan lapar kerana tetamu


Seorang telah datang menemui Rasulullah s.a.w.  dan telah menceritakan kepada Baginda s.a.w. tentang kelaparan yang dialami olehnya. Kebetulan pada ketika itu Baginda s.a.w. tidak mempunyai suatu apa makanan pun pada diri Baginda s.a.w. mahupun di rumahnya sendiri untuk diberikan kepada orang itu. Baginda s.a.w. kemudian bertanya kepada para sahabat,"Adakah sesiapa di antara kamu yang sanggup melayani orang ini sebagai tetamunya pada malam ini bagi pihak aku?" Seorang dari kaum Ansar telah menyahut, "Wahai Rasulullah s.a.w. , saya sanggiup melakukan seperti kehendak tuan itu." 

Orang Ansar itu pun telah membawa orang tadi ke rumahnya dan menerangkan pula kepada isterinya seraya berkata, "Lihatlah bahawa orang ini ialah tetamu Rasulullah s.a.w. Kita mesti melayaninya dengan sebaik-baik layanan mengikut segala kesanggupan yang ada pada diri kita dan semasa melakukan demikian janganlah kita tinggalkan sesuatu makanan pun yang ada di rumah kita." Lalu isterinya menjawab, "Demi Allah! Sebenarnya daku tidak ada menyimpan sebarang makanan pun, yang ada cuma sedikit, itu hanya mencukupi untuk makanan anak-anak kita di rumah ini ?" 

Orang Ansar itu pun berkata, "Kalau begitu engkau tidurkanlah mereka dahulu (anak-anaknya) tanpa memberi makanan kepada mereka. Apabila saya duduk berbual-bual dengan tetamu ini di samping jamuan makan yang sedikit ini, dan apabila kami mulai makan engkau padamlah lampu itu, sambil berpura-pura hendak membetulkannya kembali supaya tetamu itu tidakk akan ketahui bahawa saya tidak makan bersama-samanya." Rancangan itu telah berjalan dengan lancarnya dan seluruh keluarga tersebut termasuk kanak-kanak itu sendiri terpaksa menahan lapar semata-mata untuk membolehkan tetamu itu makan sehingga berasa kenyang. Berikutan dengan peristiwa itu, Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud, "Dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka berada dalam kesusahan." (Al-Hasy : 9)

Thursday, 1 November 2012

30 things to start doing for yourself


So I sat down last night with our original article and the two reader’s revisions as a guide, and a couple hours later finalized a new list of 30 things; which ended up being, I think, a perfect complement to the original.
Here it is, a positive ‘to-do’ list for the upcoming year – 30 things to start doing for yourself:
  1. Start spending time with the right people. – These are the people you enjoy, who love and appreciate you, and who encourage you to improve in healthy and exciting ways.  They are the ones who make you feel more alive, and not only embrace who you are now, but also embrace and embody who you want to be, unconditionally.
  2. Start facing your problems head on. – It isn’t your problems that define you, but how you react to them and recover from them.  Problems will not disappear unless you take action.  Do what you can, when you can, and acknowledge what you’ve done.  It’s all about taking baby steps in the right direction, inch by inch.  These inches count, they add up to yards and miles in the long run.
  3. Start being honest with yourself about everything. – Be honest about what’s right, as well as what needs to be changed.  Be honest about what you want to achieve and who you want to become.  Be honest with every aspect of your life, always.  Because you are the one person you can forever count on.  Search your soul, for the truth, so that you truly know who you are.  Once you do, you’ll have a better understanding of where you are now and how you got here, and you’ll be better equipped to identify where you want to go and how to get there.  Read The Road Less Traveled.
  4. Start making your own happiness a priority. – Your needs matter.  If you don’t value yourself, look out for yourself, and stick up for yourself, you’re sabotaging yourself.  Remember, it IS possible to take care of your own needs while simultaneously caring for those around you.  And once your needs are met, you will likely be far more capable of helping those who need you most.
  5. Start being yourself, genuinely and proudly. – Trying to be anyone else is a waste of the person you are.  Be yourself.  Embrace that individual inside you that has ideas, strengths and beauty like no one else.  Be the person you know yourself to be – the best version of you – on your terms.  Above all, be true to YOU, and if you cannot put your heart in it, take yourself out of it.
  6. Start noticing and living in the present. – Right now is a miracle.  Right now is the only moment guaranteed to you.  Right now is life.  So stop thinking about how great things will be in the future.  Stop dwelling on what did or didn’t happen in the past.  Learn to be in the ‘here and now’ and experience life as it’s happening.  Appreciate the world for the beauty that it holds, right now.
  7. Start valuing the lessons your mistakes teach you. – Mistakes are okay; they’re the stepping stones of progress.  If you’re not failing from time to time, you’re not trying hard enough and you’re not learning.  Take risks, stumble, fall, and then get up and try again.  Appreciate that you are pushing yourself, learning, growing and improving.  Significant achievements are almost invariably realized at the end of a long road of failures.  One of the ‘mistakes’ you fear might just be the link to your greatest achievement yet.

Tuesday, 7 August 2012

Ramadhan bakal meninggalkan kita

*follow tau blog Nur .....**, ada banyak rahsia yang belum Nur Tulis

Assalamualaikum sahabat-sahabat Nur sekalian, Apa khabar? ahlan wasahlan ?.. semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera . Huuuh !! lama sungguh Nur tak menulis artikel dekat blog nie... rasa malas, bosan dan sebagainya sudah menular dalam diri untuk update blog..hehehe


bosan pon ada juga sebab skin blog nie Nur dah jemu, Nak tukar skin tapi tak buat-buat..hehehe
ok l..menyayah lak Nur kali nie. ok berbalik pada tajuk kita tadi 

                                    RAMADHAN BAKAL MENINGGALKAN KITA


sunnguh cepat rasenya masa berlalu , dah setengah bulan kita berpuasa di bulan yang mulia ini pada tahun 1433 hijrah... Nur rasa ramadhan kali nie Nur banyak mensia-siakan ruang dan peluang yang diberikan untuk nur penuhkan dengan amalan...hurmm... Nur harap dengan adanya baki ramadhan dalam 14 hari lagi nie Nur dapat gunakan sepenuhnya.. Nur nak rasa JIWA ramadhan tu.



hurm..... dekatkanlah diri nie dengan bulan yang mulia ini....
#harap Nur masih belum terlewat#

Tuesday, 17 July 2012

busking di Tanjung Malim

*follow tau blog Nur .....**, ada banyak rahsia yang belum Nur Tulis



Hello -Hello.... hai semua apa khabar...lama sangat2 nur x update blog nie...almaklumlaa.. sibuk sangat sampai x ter update  ...hahaha
ok kalinie Nur nak kongsi sikit pengalaman Nurmenjadi pemUZIK jalanan ...hehehe'

Bukan apa...ade orang mengangap BUSKING adelah satu perbuatan meminta sedekah .....dan perbuatan tersebut dipandang serong oleh masyarakat dinegara kita ini....Ish2....susah kalu mind orang kita x terbuka...

tidak semestiny berbusking itu meminta sedekah TETAPI ianya sebagai cara untuk kami melahirkan serta berkongsi rase dan gaya hidup yang enjoy and cheerful....baru la best kan...
hehehe...buat kali pertama Nur berbusking kat Tanjung Malim dan sambutannya mengalakkan...
BEST and HAPPENING....

haha...kali nie aku busking sambilbawa kelainan sikit iaitu buskingdengan GAMBUS...pergh...bila petik jer gambus,ramai yang kerumun sebab gambus nie alat muzik tradisional...rase cool jer :)
hehee...

soory sangat2 lambat update..hehe Nur busking nie pon 2 minggu yang lepas tapi baru hari nie dapat update.. Nur harap anda semua terhibur dengan entri kali nie...kalu nak share ...silakan :)
salam

Sunday, 8 July 2012

aku seorang mahasiswa

*follow tau blog Nur .....**, ada banyak rahsia yang belum Nur Tulis

Hello dan selamat sejahtera semua..LAma sungguh nuR x update entri dekat blog nie...rase rindu pulak...
dah dekat sebulan Nur x bukak blog nie....hehehe..al maklumlah busy sikit bulan lepas sebab Nur sibuk uruskan hal untuk sambung belajar...

Nur sekarang merupakan seorang MAHASISWA di UPSI..Nur punye course adelah DIPLOMA IN MUSIC..sumpah Nur rase happygiledapat sambung belajar lepas tu kat UPSI nie dak2 die sporting2 ...hahaha
batch kali nie x ramai hanya 61 orang jer....

Apa yg Nur harapkan Untuk sem1 nie adelah Untuk mendapat anugerah DEKAN...hehehe itulah impian pertama yg perlu nur lakukan...
Harap readers semua supportNur untuk more success dalam bidang yg Nur pilih nie..
Ok la..dah lewat da nie...
Anyway thanks to all my readers yg sentiasa membaca entri2 yg ade dalam koleksi Nur..JANGAN LUPA SINGGAH lagi di blog nie k..
salam  :)

Wednesday, 6 June 2012

Telurku Berdiri??

*follow tau blog Nur .....**, ada banyak rahsia yang belum Nur Tulis

Hai semua.Apa khabar? Nur harap anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera...
Baiklah Hari nie Nur nak tulis satu artikel yang mungkin anda dengar agak lucah tetapi sebenarnya itulah kenyataan.Nak tau apa dia ?

FENOMENA TELUR BERDIRI

Ok baiklah,Baru-baru nie gerhana bulan separa baru sahaja berlaku di Malaysia dan negara-negara lain.
HAl ini berlaku atas kehenda and kuasa Yang MAha Esa.Dialah yang mengawal segala perubahan-perubahan yang terjadi.Dan disebalik fenomena gerhana bulan separa,terdapat satu lagi kebesaranNya yang dapat kita peroleh iaitu fenomena telur berdiri ....

Kejadian ini berlaku disebabkan tarikan graviti tetapi Nur sendiri pun x pasti bagaimana perkara ini boleh berlaku...Tapi yang penting kejadian telur berdiri ini berlaku dihadapan Nur...mula-mula telur itu diletakkan ditempat yang rata dan permukaan licin,dan serentak dengan kejadian gerhana,telur itu berubah kedudukan secara perlahan-lahan... dari ia baring sehingga ia berdiri sendiri...subhanallah,sungguh hebat kuasa Allah...

Nur harap dengan perkongsian pengalaman ini dapat membuka mata-mata diluar sana bahawa kuasa Allah tidak terbatas, Dialah yang menghidupkan dan Dia jugalah yang mematikan...Semoga kita berfikir sejenak melihat kebesarannya..jika anda ade pengalaman pelik,share la sikit ngan Nur ok...
sekian

Tuesday, 5 June 2012

Backlinks penting dalam berblogging

*follow tau blog Nur .....**, ada banyak rahsia yang belum Nur Tulis

Hai semua,semoga berada dalam happy selalu...apa khabar anda hari nie..
semoga sihat2 selalu. Ok baiklah,hari nie Nur nak buat artikel sikit kerana tangan ni dah gatal nak menaip.hehee
Ok hari nie Nur nak tulis entri mengenai PENTINGNYA BACKLINKS.

Backlinks adalah satu cara kita meletakkan/tag blog orang lain di dalan blog kita
Dengan cara ini,kita dapat menyumbangkan trafik ke blog tersebut.sebagai contoh denaihati.com turut memberikan backlinks kepada blog2 lain untuk membantu mereka dalam mendapatkan trafik yang tinggi.

Apabila kita memberi backlinks kepada blog yang popular dan pagerank yang lebih tinggi jangan pulak kecewa kalau mereka tidak bagi backlinks semula atau datang meninggalkan komen di blog kita. Nur sering memberi backlinks kepada blog yang tinggi Pagerank seperti Paultan.org dan Problogger.net dan tidak pernah mengharapkan balasan kerana kita kena faham tujuan backlinks tersebut.Tujuan kita memberi backlinks adalah untuk membantu blog lain sekaligus mampu meningkatkan kadar carian domain kita di search engine.

Selain itu juga,dengan memberikan backlinks kita juga dapat menjalinkan satu hubungan alam siber yang mana dapat meningkatkan serta menambah rakan alam Maya.Benefit yang kita peroleh adalah dapat berkongsi ilmu pengetahuan dalam dunia Blog ini.

Nur harap dengan perkongsian dapat membantu anda semua menjadi seorang blogger yang pemurah.Ingat BACKLINKS ini mampu membuat blog anda menjadi capaian pertama search engine seperti Google dan Yahoo.
Sekian....